Miksi Honda on paras valinta?

Honda-mönkijöissä on moottori asennettu runkoon pituussuunnassa. Miksi? 

Moottorin pitkittäinen asennus vähentää kartiokulmavaihteiden määrää. Sen vuoksi moottori käy tasaisemmin, kuluttaa vähemmän bensiiniä, ja hyötysuhde paranee. Lisäksi se tarkoittaa, että moottorin tuottama voima todellakin välittyy vetäviin pyöriin, eikä häviä energiamenetyksinä voimansiirtoon.

Tämä on yksi syy siihen, miksi Honda tuntuu tehokkaalta, vaikka teholuku paperilla joskus olisikin kilpailijoita pienempi. Honda on käyttänyt samaa hyväksi havaittua rakennetta jo vuosia.

Hondan isoimmat kilpailijat käyttävät variaattoria ja vetohihnaa, mutta Honda ei. Miksi?

Honda-mönkijöiden voimansiirrossa käytetään samaa periaatetta kuin esim. henkilöautoissa, eli voima välitetään vetoakselilla moottorista vetopyörästöön. Tällä konstruktiolla tehohäviöt saadaan minimiin. Samalla ajaminen vaikeissakin maastoissa millin tarkkuudella on helppoa, ilman variaattorivedolle tunnusomaista nykimistä pienillä kierroksilla. Variaattorilla ja vetohihnalla varustetuissa mönkijöissä on moottorissa oltava tietty kierrosluku ennen kuin veto alkaa. Tämä aiheuttaa häiritsevää nykimistä ja rasittaa mm. vetoakseleiden niveliä ja pyöränripustuksia. Tätä ongelmaa ei Hondassa ole.

Vetohihna tuottaa myös paljon turhaa hukkalämpöä. Iso osa moottorin tehosta häviää variaattorissa taivaan tuuliin, minkä seurauksena variaattorimönkijöissä on mm. suurempi polttoaineen kulutus kuin Hondassa.

Yksinkertaistettuna: Hondan vaihteistolla saat enemmän hevosvoimia vetäviin pyöriin kuin kilpailijoiden malleilla.

Honda käyttää jäykkää taka-akselia työmalleissaan. Miksi?

Oletko koskaan nähnyt traktoria, jossa taka-akseli olisi erillisjousitettu? Erillisjousitetuissa malleissa laitteen hyötykuorma (paino mönkijän päällä) painaa jousitusta kasaan ja vähentää mm. maavaraa selvästi. Selvimmin tämä korostuu, kun erillisjousitettuun mönkijään asennetaan aisapainoltaan suuri peräkärry: takajousitus painuu pohjaan, ja eturenkaille kohdistuva paino pienenee merkittävästi vaikeuttaen mm. ohjattavuutta ja etupyörien vetotehoa. Hondan jäykkä taka-akseli pitää maanvaran aina vakiona, riippumatta aisapainon määrästä. Lisäksi ohjattavuus ja etupyörien vetoteho pysyvät muuttumattomina, vaikka painoa mönkijän päällä joskus olisi hiukan enemmänkin.

Hondan maanvara ilmoitetaan usein kilpailijoita pienemmäksi? Miksi?

Honda-mönkijöiden kehityksessä on aina ollut tärkeää pitää maavara niin pienenä kuin se suinkin on käytettävyyden kannalta mahdollista. Mitä pienempi maavara, sitä matalampi painopiste. Ja matala painopiste taas tarkoittaa tukevammin kulkevaa sekä sitä kautta turvallisempaa mönkijää. Yksi esimerkki matalan painopisteen maksimoimisesta on se, että Honda käyttää mönkijöissään työntötankomoottoreita. Kun nokka-akseli ei sijaitse sylinterinkannessa, saadaan moottorista yli 5 cm matalampi, mikä tiputtaa laitteen painopistettä merkittävästi. Matalan painopisteen omaavalla Honda-mönkijällä on turvallisempaa ja vakaampaa ajaa epätasaisissa ja kaltevissa maastoissa.

Hondan vapaa-ajan mönkijämallit kuten TRX680FA ja TRX420FA on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Ne eivät ole suunniteltu pelkästään työkoneiksi, vaan näissä malleissa painottuvat vapaa-ajan käyttöominaisuudet ja erillisjousituksen mukanaan tuoma ajomukavuus.

Honda ei käytä 100 % tasauspyörästön lukkoa etuakselilla. Miksi?

Honda-mönkijöissä käytettävä etutasauspyörästö on erittäin kehittynyt. Itse asiassa sen toimintaperiaate on hyvin lähellä huippumoderneissa WRC-ralliautoissa käytettävää järjestelmää.

Järjestelmä jakaa voimaa paremmin pitävälle etupyörälle erittäin tarkasti ja nopeasti. Silti ohjattavuus pysyy vaivattomana, ja voit ajaa mönkijällä useita tunteja käsien väsymättä. Lisäetuna Hondan tasauspyörästö mahdollistaa myös erittäin pienen kääntösäteen.

Monilla Hondan kilpailijoista on mönkijöissään erikseen lukittava tasauspyörästö. Jos olet testannut sitä vaihtoehtoa, tiedät, että tasauspyörästö lukittuna mönkijästä tulee niin raskaasti ohjattava, ettei lukkoa voi käyttää kuin vain hetkellisesti. Joten suurin osa ajasta näillä laitteilla ajetaan ilman lukitusta.

Hondalla ajaessasi tasauspyörästön lukko on aina toiminnassa, sitä ei tarvitse nappuloista tai vivuista erikseen kytkeä päälle.

Onko Honda kalliimpi kuin kilpailijat?

Honda-mönkijän hankkiminen ei tule kalliimmaksi kuin kilpailijamerkkien. Honda on ylivoimaisesti maailman suurin moottorivalmistaja ja aina tuotekehityksen kärjessä. Esimerkkinä tästä on mm. Hondan käyttämä hydrostaattinen voimansiirto, jota kuusi vuotta sen markkinoille tulon jälkeen ei ole kellään Hondan kilpailijoista vieläkään. Tai Honda TRX420FA:ssa oleva manuaalisen vaihteiston ja automaattisen vaihteiston yhdistelmä, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden joko käyttää vaihteita itse tai antaa elektroniikan hoitaa vaihtamisen puolestaan.

Kilpailijoiden variaattorilla toteutettu vetojärjestelmä on usein hiukan halvempi hankkia, mutta paljon ylläpitoa vaativa ja siten pitkässä juoksussa kalliimpi ratkaisu. Hondan vaihdelaatikoissa pelkkä öljynvaihto määräaikaishuolloissa riittää. Hondassa on sen lisäksi neljän vuoden takuu, jota moni muu kilpailija ei pysty tarjoamaan.

Ostaessasi Honda-mönkijän se tulee ajan mittaan halvemmaksi kuin kilpailevat merkit. Syyt ovat selkeät: neljän vuoden takuun ansiosta vain peruskulutusosat ja huollot maksavat, eikä laadukkaan Hondan korjaamiseen kulu ylimääräistä rahaa. Honda-mönkijöillä on myös markkinoiden ylivoimaisesti paras jälleenmyyntiarvo, mikä on mukava asia, jos joskus haluat vaihtaa Hondasi uuteen. Honda on tunnetusti laatumerkki!

Jos sinulla on mahdollisuus kokeilla käytettyä Hondaa ja verrata sitä mihin tahansa kilpailevan merkin mönkijään, tulet huomaamaan, mitä Hondan korkea laatu käytännössä tarkoittaa.

Ennen kuin päätät uuden mönkijän hankinnasta:

  • Koeistu Honda TRX. Miltä se tuntuu?
  • Tutustu ja tunnustele hallintalaitteita ja säätimiä. Ne ovat täsmälleen oikeissa paikoissa, ja niissä on oikea tuntuma ja vaste.
  • Kytke virta ja paina käynnistysnappulaa. Moottori lähtee käyntiin pehmeästi ilman kolinoita tai ylimääräisiä ääniä. Ei tärinää ohjaustangossa tai penkissä.
  • Kytke vaihde päälle ja paina hiukan kaasua. Honda lähtee eteenpäin herkästi ja pehmeästi. Ei variaattorin kolahduksia tai nykimistä.
  • Huomaat nopeasti, että Honda-mönkijät tulevat maailman suurimmalta moottorivalmistajalta, jolla on vuosikymmenien kokemus mönkijöiden valmistuksesta.
  • Honda-mönkijöistä välittyy poikkeuksellisen korkea laatu ja luotettavuus.
  • Mitä sitten ikinä teetkin ennen mönkijän hankkimista, koeaja Honda TRX -mönkijä.
  • Ja kun seuraavan kerran tankkaat mönkijääsi, huomaat saman kuin me: emme tiedä yhtään mönkijää, joka kuluttaisi vähemmän polttoainetta kuin Honda.
Sulje
Sulje